torsdag 17 oktober 2013

Oligurk?

Att förbereda sin båt inför icke seglingssäsong brukar vara förknippat med kalla händer, regn, ibland snö, mycket kläder, ja helt enkelt ganska otrivsamt.

Att göra samma sak i nästan 30 graders värme, det vill jag lova är helt annorlunda! I badkläder!
Tvätta segel är en ren fröjd - att få vatten på sig svalkar ju ganska så skönt! Nu är både focken och storen rena och sköljda, inpackade i sina fodral. Tyvärr väntar masten på mig, det blåser lite för mycket fram på dan, för att jag ska vilja hänga däruppe. Eftersom vi inte har några elvinchar, och jag väger minst av oss två, är mastjobbet mitt. Kontroll av allt, avtvättning och inoljning med parafinolja ska det bli. Någon dag.
Idag har dessutom jollen fått sitt, tvättad, vaxad och snart i en liten korv till fodral, den också.
Vi orkar ett antal timmar, sen blir det cykelturer, bad, allmänt slappande.

Dagens sallad står ofta på lunchmenyn, och vi tycker mycket om Spaniens oliver, speciellt de stora gröna av märket Gordal. Häromveckan fiskade jag upp en burk ur förrådet, som såg ut att innehålla både gurkor och stora oliver. Visst gjorde den det, men vi döpte snabbt om dem till oligurker, förmodligen tänkta för den ryska marknaden...


 
En alldeles typisk oligurk, eller vad tror ni? Alla oliver hade en liten söt gurka istoppad i sig.

Ikväll väntar en middag på stan. Igår när vi cyklade runt, hittade vi en liten fisk och skaldjursrestaurang mitt på en liten gata, som såg väldigt trevlig ut. Tyvärr var vi mätta, men vi tar en idag istället!

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej, de kallas "acaitunas violadas" våltagen oliver på spanska.