måndag 8 juli 2013

Biscaya!

Här har man trott att det värsta med denna stora vik är oväder, stora vågor och stormar. För vår del blev det en silkebris (nytt låneord från våra norska vänner i Ceres) och en fluginvasion! Visst, det fanns många flockar med delfiner att titta på, men ingen Valle Val som visade sig. Vi hade alldeles egna konster för oss istället, mitt ute på havet upptäcker jag att en av våra bollfendrar sliter sig, och vi försöker öva man över bord och plocka upp den, under segel.
Så småningom lyckas vi med detta konststycke, med mig hängande över relingen med båtshake i högsta hugg. Vi pustar ut en stund, för att snart upptäcka att dessa manövrar har lett till en annan åkomma, vår grova fiskelina som hängt ute har behagat slingra sig under allt under båten, dvs köl, propeller och roder, så mycket den orkat....
Med mycket list, mod och styrka övermannar vi denna lina, med ca en halvmeter av densamma som förlust.
Om vi fått någon fisk? Nej. Hoppet är det sista som överger oss i denna fråga, så vi fortsätter med en dåres envishet att hiva ut vår fina bläckfisk och starka lina varje dag!
Nu är vi i Gijon, mysig stad med vackra hus och glassiga playor.
I morgon blir det nog ankarvik! Fortsätter mot La Coruna!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Test!

Unknown sa...

Jag kan se det framför mig. Typiskt! Roligt att läsa om era historier o dyl :) Hoppas ni har det riktigt fint! Ska bli väldigt roligt att träffas snart! Kram

Anonym sa...

Hej Lira. Hur går det för Er ? Var har ni varit i vinter ?
Kalle på Grey-grej i Hinsholmen