fredag 26 juli 2013

Muros!

För ankar i Muros, södra Galicien. Vi har genomlevt en varvsvistelse, tillbringat en natt högt ovan vatten, och jobbat så svetten lackade de två dagar vi hade på oss. Rodret är insmort och kollat, botten slät som en ..... och varje anod bytt, alternativt kollad. Med drevet var det sisådär. Konstiga beläggningar på axeln, som förmodligen förstört tätningarna, och därmed gjort det möjligt för vattnet att komma in. Nu är detta fixat, hoppas for ever! Nya anoder, zink istället för aluminum, tror vi är grejen. Men det tror vi inte riktigt på, ännu....
Efter denna hemska uppevelse (!) låg vi för ankar i två nätter, med lite häftig kryss emellan. Det har fört oss förbi Costa da Morte, dödens kust, förbi Cap Finistere, och till en liten söt stad, Muros. Där hade vi igår kväll fint sällskap av Saga, som ilade vidare imorse söderöver.
Vi stannar kvar, badar, (till och med Thomas har varit i vattnet, det är ju bara 21 grader), äter tapas, ja vi har det väldigt bra!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej ungdomar!
Som ni märker lever jag itnernetlös i min kolonikoma. Hoppas att ni inte varit alltför nedslagna av mitt tillsynes ringa intresse för er seglats... Helt oupplyst har jag dock ej varit eftersom det finns andra kanaler minsann. Imorgon ska jag åka ned till en säker källa = Julia. Då ska vi återuppta vårt lilla familjeliv! Hon äter bra och sköter sig som hon ska. Och er går det inte någon nöd på, har jag förstått. Jag fortsätter att spana ut över åns vatten. Kanske är ni på väg till mig ändå! Kramar från Nina

Julia sa...

Bra att ni har fendrat av om någon skulle vilja ligga bredvid er! Ni ser ut att ha det underbart, njut!